Vrei să te înțelegi mai bine pe tine și pe cei din jur?

Într-o lume în care notele nu mai sunt suficiente, inteligența emoțională a devenit una dintre cele mai căutate abilități. Pe blogul Pașaport pentru Succes găsești articole clare, exerciții și teste de inteligență emoțională care te ajută să înțelegi cum reacționezi în relații, cum îți gestionezi emoțiile și cum poți să-ți crești încrederea în tine.
Totul explicat simplu, fără jargon psihologic – ca să aplici ușor în viața reală.

Bullyingul începe de la părinți și profesori

Bullyingul începe de la părinți și profesori

S-a dat legea bullyingului. Săptămâna viitoare se începe lucrul la elaborarea normelor de implementare a legii. Din punctul meu de vedere, nu avem cum să oprim copiii din a face bullying unul asupra altuia decât dacă ne oprim noi. Dacă noi devenim agresorul agresorului, nimic nu se schimbă.

Bullyingul începe cu părinții

Bullyingul începe acasă: cum afectează comportamentul nostru viitorul copiilor

     1. Bullyingul începe cu presiunea emoțională și psihologică. Fiecare cuvânt dur adresat unui copil—„De ce ai făcut asta? Atât te-a dus capul?”—lasă urme adânci în sufletul lui.

     2. Bullyingul începe cu rușinarea și stigmatizarea. „Nu ți-e rușine? Ce va spune lumea? Mă faci de râs.” Aceste expresii distrug încrederea în sine a copilului și îl învață să se teamă de opinia celorlalți.

     3. Bullyingul începe cu învinovățirea și reproșurile constante. „Tu ești de vină! Nimic din ce faci nu este bine. Fratele tău de ce poate și tu nu?” Aceste cuvinte compară, subminează și îndepărtează copilul de propriul potențial.

     4. Bullyingul începe cu furia și frustrarea adultului. „Iar te joci pe telefon. Mișcă-te odată!” Atunci când furia noastră se reflectă în reacțiile noastre, copilul învață să asocieze iubirea cu frica.

     5. Bullyingul începe cu violența fizică. Palmele, împinsul, strânsul de gât—gesturi pe care le considerăm minore, dar care pot lăsa răni adânci în sufletul copilului și în dezvoltarea lui viitoare.

Fiecare gest, fiecare cuvânt contează. Educația fără bullying începe acasă.

Bullyingul începe cu profesorii

Bullyingul începe acasă: cum comportamentul nostru afectează elevii

     1. Bullyingul începe cu nemulțumirea mea când intru în clasă și trântesc catalogul pe catedră. Crearea unui mediu de tensiune și frică se transmite rapid elevilor.

     2. Bullyingul începe când îi fac de rușine, crezând că astfel vor învăța. Compararea, stigmatizarea în fața colegilor, sau referirile la hainele, corpul sau competențele lor sunt toate forme de bullying care subminează încrederea copiilor.

     3. Bullyingul începe când îi spun că sunt proști, că nu va ieși nimic bun din ei. Aceste cuvinte rănesc profund și distrug încrederea în sine.

     4. Bullyingul începe când îi ameninț cu teme imposibile: „Nu vei lua examenul. Nu vei ști la teză. Am să-ți chem părinții la școală.” Amenințările provoacă anxietate și stres.

     5. Bullyingul începe când nu știu să gestionez problemele de comportament și îi scot la răspuns doar pentru că au vorbit între ei sau nu au fost atenți. Pedepsirea fără educație creează resentimente.

     6. Bullyingul începe când petrec jumătate din oră vorbind despre frustrările mele personale, despre viața mea, despre cât mă sacrific pentru ei, și reproșându-le că nu învață, nu sunt atenți și nu sunt recunoscători. Aceasta distorsionează relația profesor-elev.

     7. Bullyingul începe cu plictiseala de la orele mele lipsiste de viață. Când elevii dispar mental din clasă pentru că și eu sunt plictisit de ceea ce fac, nu le mai transmit pasiune, valori, și atitudini de viață.

     8. Bullyingul începe când îi scot la tablă să-i pedepsesc. Sau când dau test la toată clasa pentru că m-am enervat că cineva a făcut ceva. Aceste acțiuni creează un mediu de teamă și lipsă de încredere.

     9. Bullyingul începe când spun notele în public și creez o ierarhie între ei. Este o încălcare a dreptului la imagine al copilului, deoarece este libertatea lui să spună cuiva ce notă a luat.

     10. Bullyingul începe când îi ameninț cu teste, teze, note scăzute la purtare sau corijență. Elevul simte că e nedrept, dar nu știe că e ilegal, imoral sau lipsit de etică. Chiar dacă ar ști, frica îl împiedică să reacționeze.

     11. Bullyingul începe când îl critic în fața clasei, crezând că astfel îl educ. Nu văd dincolo de zid dorința lui de afirmare și rușinea de ce spun ceilalți, ignorând impactul devastator pe care îl pot avea aceste cuvinte.

     12. Bullyingul începe când devin abuzatorul abuzatorului. Când țip la cel ce a țipat la alt copil sau trag de cel care a lovit alt copil. Ce lecție le dau prin acest comportament?

     13. Bullyingul începe când nu țin cont de nivelul lor de dezvoltare, de numărul de repetiții necesare pentru o anumită informație și îi „alerg” prin programă, reproșându-le că se mișcă prea încet și nu se implică.

     14. Bullyingul începe când nu cunosc nevoile emoționale ale elevilor. Când nu văd că poate părinții lor au divorțat, că nu au pantofi în picioare, că le este teamă, frig sau foame, și continuu să îi umilesc în clasă.

     15. Bullyingul începe când dau tonul și ei continuă după ce ies din clasă. Când eu mă iau de un elev, ceilalți 3-4 cu tendințe de violență din clasă vor continua procesul, și eu voi ajunge să mă plâng în sala profesorilor de „generația asta cu care nu te poți înțelege”, încălcând dreptul la intimitate și imagine al elevului.

Soluția pentru bulyying în școală

1. Cum se învață comportamentele

E nevoie să înțelegem că agresarea agresorului nu va rezolva problema. Că noi, adulții, suntem modelul lor de comportament. Că nu e suficient să-i spui ce nu vrei de la el, e nevoie să-i arăți, prin exemplu, ce vrei să facă.

Comportamentele noastre sunt niște programe emoționale. Așa suntem obișnuiți. Așa sunt programate corpul, mintea și emoțiile noastre să funcționeze. Suntem obișnuiți să țipăm sau să vorbim frumos. Suntem obișnuiți să lovim sau să atingem cu blândețe.

Nu poți schimba un program doar pretinzând că nu există. E nevoie să instalezi altul. Adică e nevoie să le arăți copiilor alte modele, alte programe și să-i ajuți să-și instaleze alte programe.

Instalarea unui program se face prin REPETARE. MULTE REPETĂRI.

Exemplu: Dacă un copil îi spune altui copil „prostule”, indiferent cât îl cerți, cât îl pedepsesti, el nu va avea instalat programul „aprecieri – cuvinte frumoase”. E nevoie, inițial, să-l ajuți să le spună.

Astfel că atunci când programul „prostule” a fost activat, îi ceri să spună 3 aprecieri. La unii e nevoie de 10 repetări, însă la alții va fi nevoie de sute de repetări. Depinde de contextul în care a crescut copilul și de rănile emoționale pe care acesta le are.

2. Eu profesorul, sunt un model pentru elev

Dar pentru a face asta e nevoie, în primul rând, ca eu, profesorul, să încetez orice formă de bullying.

Există lege împotriva bullyingului/abuzului emoțional din 2004. Însă, elevii și părinții nu au știut să se folosească de ea. Da, din 2004 elevii și părinții pot depune plângere penală pentru că profesorii folosesc, chiar și inconștient, formele de bullying de mai sus.

3. Schimbarea sistemului

Știu că schimbarea va apărea în momentul în care vor exista consecințe legale asupra acestui comportament. E nevoie de o masă critică de părinți și elevi care să conștientizeze că sănătatea mentală este mai importantă decât notele și mai e nevoie de câțiva curajoși care își asumă riscul să depună plângeri penale și de câțiva profesori care vor fi sancționați pentru acest comportament.

Ceilalți se vor adapta. Unii vor pleca din sistem, alții se vor revolta, iar alții se vor conforma. În sistem există profesori care înțeleg aceste principii. E nevoie să prindă curaj și să știe că modul lor de abordare al elevilor este ok și că au sprijinul părinților și al elevilor.

4. Există soluții

Toate programele funcționale pentru bullying și studiile de specialitate arată că e nevoie de o schimbare a tuturor factorilor implicați în bullying pentru ca acestea să fie eficiente.

În articolul următor vom discuta despre cei 4 factori implicați în bullying și soluții la nivelul fiecăruia: social/familial, victima, agresorul, martorii.

Echipa Pașaport pentru Succes a dezvoltat programul 4PEACE. Programul ”4PEACE” este un program creat special pentru copiipărinți și cadre didactice. Este bazat pe învățarea a 4 abilități de bază care stau la baza colaborării între oameni și la diminuarea considerabilă a bullying-ului. Pentru mai multe detalii, accesează link-ul  aici.

De ce apelăm încă la rușine, teama, vinovăție în educația copiilor

Am spus mai sus că emoțiile și comportamentele sunt niște programe emoționale. Așa ne-am obișnuit să ne comportăm și să simțim.

Ne-am obișnuit să țipăm la copii sau să vorbim calm. Ne-am obișnuit să ne speriem sau să avem curaj.

Am învățat aceste programe în perioada intrauterină și în primii 7 ani, când creierul nostru a fost cel mai susceptibil la învățare. Atunci când ni se dă cea mai puțină atenție, „lasă că e mic și nu înțelege”. De fapt, înțelegem tot. Pentru că nu e nevoie de cuvinte ca să învățăm tipare emoționale.

E suficient ca mama să fie temătoare ca să învățăm și noi teama. E suficient ca părinții să se certe pentru a învăța și noi să ne certăm.

Noi am învățat de la părinții noștri aceste programe emoționale și le transmitem copiilor noștri.

Aplicație practică:

Te rog, scrie o listă cu 10 lucruri care nu îți plac la mama/tatal tău. Mai scrie o listă cu 10 lucruri care nu îți plac la copilul/elevul tău. Acum, te rog, taie de pe listă acele lucruri pe care le faci și tu.

Care e cuvântul care îți vine în minte? Wow? Șocant? Nu m-am gândit niciodată că eu…?

Te iubesc și știu că schimbarea începe cu mine însumi.

Cu drag,

Simona Ciff

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Nivelul 2

Explorare &
Abilități de viață

Programe de aprofundare în arii esențiale ale vieții, care îi ajută pe adolescenți să facă față examenelor, să-și descopere vocația, să comunice clar, să construiască relații sănătoase și să înțeleagă banii.

Include:

Nivelul 1

Fundamente

Abilitățile esențiale ale inteligenței emoționale, de bază, dar cu cel mai mare impact în viața de zi cu zi: conștientizare de sine, încredere, reglare emoțională și putere interioară.

Include:

Ziua 6
Puzzle Up:
Îmi iau viza pentru viitorul meu

Ultima zi e un ritual de închidere și celebrare. Toate piesele de puzzle din această tabără se așază la locul lor. Fiecare copil își construiește propriul plan de dezvoltare, își adună uneltele în bagajul interior și își ia viza simbolică pentru drumul său spre o versiune mai încrezătoare, mai echilibrată și mai curajoasă a sa.

Copilul tău va participa la:

  • Ambasada „Pașaport pentru Succes” – unde completează o cerere simbolică pentru viza de transformare personală. 

  • Formularul de eliberare a pașaportului – un rezumat clar: ce a învățat despre el/ea și ce pași vrea să urmeze de acum încolo. 

  • Toolkitul personal – fiecare copil pleacă cu instrumentele care funcționează pentru el: exerciții, coduri mentale, comportamente. 

  • Debriefing final – împărtășim momente, descoperiri și recunoașteri între colegi. 

  • Piramida umană – un simbol al încrederii, echilibrului și sprijinului reciproc. 

  • Seminarul cu părinții – copiii și trainerii prezintă transformările, iar părinții înțeleg cum să continue susținerea acasă. 

  • Festivitatea de premiere – fiecare participant este onorat pentru curajul, deschiderea și efortul din aceste zile.



Pentru părinți:

Aceasta este ziua în care vezi cu ochii tăi rezultatul profund al taberei.

Copilul tău nu doar „a participat”, ci și-a clarificat cine este, ce are nevoie și cum își poate construi viața cu mai multă încredere.

Pleacă cu un plan, nu doar cu amintiri.

Pleacă cu un pașaport simbolic, dar cu un drum real în față.

Pleacă schimbat. Iar tu primești cheia pentru a continua această călătorie alături de el.

Ziua 5
Organizare și Perseverență:
Cum îmi țin direcția când apar obstacole

Ziua 5  e despre cum ne organizăm energia și timpul, ca să putem construi încrederea pas cu pas, chiar și atunci când nu avem chef sau totul pare greu. Învățăm cum să facem ordine în haosul de sarcini, emoții și distrageri. Aici începe perseverența adevărată.

Copilul tău va învăța:

  • Relația dintre timp, activități și energie – și cum le poate folosi conștient, nu la întâmplare.
  • Care sunt ciclurile sale de energie – când e mai eficient, când are nevoie de pauză.
  • Cine sunt hoții de energie – aplicații, gânduri, oameni, obiceiuri – și cum să îi oprească.
  • Soluții clare pentru a-și regenera energia – fizică, emoțională și mentală.
  • Care activități îi scad productivitatea și cum să le gestioneze (fără vină, dar cu responsabilitate).
  • Cum să prioritizeze logic, nu emoțional – adică să nu fugă de ce e greu, dar important.
  • Cum recunoaște hoții de timp și triggerii emoționali care îl fac să amâne sau să renunțe.
  • Revenim la formula încrederii în sine – și vedem cum poate fi aplicată zilnic, inclusiv în organizare.

     



Pentru părinți:

Această zi este despre construcția caracterului. Nu vorbim doar de „planificare”, ci de autodisciplină blândă și perseverență conștientă.

Copilul tău învață să nu se mai lase condus de stări trecătoare.

Își organizează timpul cu sens, nu la întâmplare.

Și mai ales: începe să aibă direcție – știe ce vrea și cum ajunge acolo, pas cu pas.

Ziua 4
Bullying:
Curajul de a fi eu

Ziua în care vorbim despre rănile care dor cel mai tare: respingerea, umilința, excluderea, jignirile. Dar nu doar vorbim – vindecăm și reconstruim. Copilul tău învață că nu e definit de ce i s-a întâmplat și că are puterea de a-și recăpăta demnitatea și vocea.

Copilul tău va învăța:

  • Ce este bullyingul și cum îl recunoaște – inclusiv formele subtile: excluderea, bârfă, presiunea de grup. 

  • Cum se formează identitatea și de ce e important să rămână fidel propriei persoane. 

  • Tehnici de respirație și ancorare în situații dificile, ca să nu mai rămână blocat în tăcere sau frică. 

  • Cum să răspundă calm și ferm când este atacat verbal sau umilit. 

  • Cum să nu mai pună bullyingul în “cutia rușinii” – și să ceară ajutor fără să creadă că e slab. 

  • Cum să fie un aliat pentru colegii care trec prin asta – fără să devină agresor sau să se piardă pe sine. 

  • Curajul de a fi diferit și de a merge pe drumul lui, chiar dacă ceilalți îl judecă.

     



Pentru părinți:
Această zi e despre vindecare și împuternicire. Copilul tău va ști că nu este vina lui dacă cineva îl rănește – și că poate face ceva concret, chiar și în cele mai grele situații.

Învață autoprotecție emoțională și mentală, nu reactivitate sau izolare.

Învață solidaritate și empatie, nu rușine și tăcere.

Și cel mai important: începe să se vadă pe sine cu ochi blânzi și curajoși.

Ziua 3
Relații și Comunicare:
Conectarea începe cu mine

În a treia zi, învățăm arta relațiilor sănătoase. Ne uităm cu sinceritate la prieteniile actuale, învățăm cum funcționează relațiile și ce putem face pentru a ne simți văzuți, respectați și apreciați.

Copilul tău va învăța:

  • 3 legi esențiale ale relațiilor interumane – pentru a înțelege de ce unele relații merg și altele nu. 

  • Banca relațiilor – un model simplu și genial: cum funcționează „extrasul de cont” emoțional, ce înseamnă să faci o depunere într-o relație, cum apar datoriile și creditele între oameni. 

  • Cum să-și facă cunoștințe și prieteni noi, chiar dacă e timid sau are teamă de respingere. 

  • Cum să iasă din cercuri de prieteni toxici, fără vinovăție și cu încredere.

  • Cum să pună limite sănătoase – în mod clar, calm și ferm. 

  • Cum să spună „NU” fără frică, fără agresivitate și fără să piardă respectul celorlalți. 

  • Cum să facă față respingerii, fără să se prăbușească sau să creadă că „nu e suficient de bun”.

     



Pentru părinți:

Această zi este un dar uriaș pentru viața socială și emoțională a copilului tău.
În loc să sufere în tăcere din cauza relațiilor dureroase sau să intre în anturaje greșite, va avea busola interioară pentru a alege ce e sănătos și potrivit pentru el.

Învață să construiască relații bazate pe respect reciproc.

Învață că nu e nevoie să se piardă pe sine pentru a fi acceptat.

Învață cum să-și exprime emoțiile și dorințele fără rușine sau frică.

Ziua 2
Controlul Emoțiilor:
Puterea de a rămâne calm când e greu

În a doua zi, lucrăm cu cele mai intense emoții: frica, furia, rușinea, vinovăția. Într-un mod blând, copilul tău va învăța că emoțiile nu sunt dușmani, ci mesageri. Iar când știe ce să facă cu ele, poate alege cum reacționează – nu mai explodează, nu mai fuge, nu mai paralizează.

Copilul tău va învăța:

  • Cum să-și dea seama ce simte și să nu se mai sperie de emoțiile puternice. 

  • Care sunt gândurile care declanșează emoțiile negative și cum le poate schimba. 

  • Cele 4 Hack Coduri pentru reglare emoțională:
    • „Valoarea mea e aceeași”
    • „Mi-ar plăcea / Aș vrea / Ar fi de preferat” în loc de „Trebuie”
    • „Se poate și mai rău” în loc de „E groaznic”
    • „Nu-mi place, dar pot suporta” în loc de „Nu suport” 

  • Cum să schimbe un gând nerealist cu unul rațional, care îi aduce liniște. 

  • Respirația conștientă și exerciții de calmare a corpului.


În această zi, copilul tău învață să nu mai fie prizonierul emoțiilor lui.
Devine mai stăpân pe sine, mai calm în conflicte, mai deschis la comunicare.

Schimbă automatismele care îi aduceau suferință.

În loc de reacții impulsive, învață să răspundă cu claritate și curaj.

Ziua 1

Încrederea în sine
începe din interior

În prima zi, punem bazele unei încrederi reale, sănătoase și stabile. Nu lucrăm cu aparențe sau sfaturi generale, ci cu instrumente clare și științifice care ajută adolescentul să-și înțeleagă mintea, emoțiile și comportamentele.

Copilul tău va învăța:

  • Ce este și ce nu este încrederea în sine – diferența dintre încredere autentică și masca încrederii.

  • Să recunoască situațiile în care nu are încredere în sine și să nu se mai judece pentru asta.

  • Cum a preluat, fără să știe, programe emoționale din familie – și cum le poate rescrie.

  • Piramida emoțiilor – o hartă clară pentru a înțelege ce simte și de ce.

  • Formula încrederii în sine – cu 3 comportamente nonverbale care schimbă imediat starea.

  • 4 coduri mentale care reconstruiesc imaginea de sine.

  • 10 comportamente-cheie care pot fi exersate zilnic pentru mai multă siguranță în propriile forțe.


Această zi este despre
resetarea fundației interioare. Copilul tău nu va învăța doar „să fie mai încrezător”, ci va înțelege de unde pornește lipsa de încredere și va avea uneltele necesare pentru a o construi, pas cu pas.

Se activează Smart Brain-ul, partea rațională, calmă și curajoasă a creierului.

Se plantează semințele unei identități puternice, conștiente și asumate.

Primești lunar resurse gratuite, povești și idei de susținere emoțională pentru adolescentul tău.
Primești răspunsuri la gânduri care nu-ți dau pace, inspirație sinceră și provocări care te vor motiva.