Teama este o caracteristică a speciei umane. Aceasta are efecte benefice și adaptative în anumite situații, cum sunt, de exemplu, cele de pericol. Teama că ceva ni se va putea întâmpla ne ajută să ne activăm forțele pentru a fugi sau a face ceva pentru a scăpa. Gândiți-vă la oameni care, în situații disperate, au făcut lucruri care în mod normal nu le-ar fi putut face: au alergat cu viteză mare, au ridicat greutăți, au sărit de la înălțimi mari etc.
Din păcate, există multe tipuri de anxietate. Anxietatea sănătoasă – vigilența, îngrijorarea, precauția – ne ajută să obținem ce vrem și să evităm ceea ce nu dorim. De aceea, este bine că îngrijorarea ne ajută să ne asigurăm când trecem strada, să conducem cu viteze rezonabile, să nu consumăm otravă, să evităm să umblăm noaptea pe străzi etc. Anxietatea sănătoasă ne menține viața.
Anxietatea nesănătoasă, însă, ne afectează viața de zi cu zi. Imaginați-vă o persoană care refuză să treacă strada pentru a nu suferi un accident, se uită dezorganizat în toate direcțiile înainte de a trece și cauzează astfel un accident, nu iese deloc din casă de teamă să nu i se întâmple ceva rău, nu îi permite copilului să aleagă pentru a nu cădea, îl îmbracă excesiv pentru a nu răci etc.
Concluzia la cele de mai sus este că anxietatea sănătoasă ne ajută să ne păstrăm viața și să ne atingem scopurile; anxietatea nesănătoasă face, de multe ori, opusul. O persoană care se îngrijorează excesiv își pierde controlul, se teme și în situații de risc minor, fiind foarte stresată aproape tot timpul.
Mulți părinți își cresc copiii având mereu frică că ceva rău s-ar putea întâmpla. Astfel, îi superprotejează pe copii, nedându-le voie să experimenteze diverse lucruri din teama de a nu se întâmpla ceva „groaznic”. Sunt părinți care îl opresc pe copil să alerge pentru că nu cumva acesta să cadă; nu îi lasă să se cațăre în copaci pentru că s-ar putea să cadă și să-și rupă mâna sau piciorul; am întâlnit părinți care primiseră role pentru fetița pe care o aveau în plasament și nu îi permiteau acesteia să meargă cu ele deoarece părinților le era frică că aceasta își va rupe picioarele. Alți părinți își îmbracă excesiv copilul din teama ca acesta să nu răcească.
Pe lângă temerile de ordin fizic, ca cele descrise mai sus, părinții prezintă temeri de ordin social: „îmbracă-te frumos să nu râdă copiii de tine”. Ce înțelege copilul este că va trebui să se conformeze părerilor celorlalți pentru a evita cu orice preț ca ceilalți să râdă de el, iar dacă vor râde, acesta va fi cel mai rău lucru care se poate întâmpla. Să ne gândim pentru o clipă: putem evita cu desăvârșire ca cineva să nu râdă de noi? Dacă suntem sinceri cu noi înșine, ne vom da seama că, indiferent cât de mult ne-am dori aceasta, pe parcursul vieții cineva va râde de noi.
Cum vom reacționa când aceasta se va întâmpla dacă noi considerăm că acest lucru este groaznic? Cum va reacționa copilul pe care l-am învățat să evite cu orice preț dezaprobarea celorlalți? Va ști el oare să treacă cu bine peste aceste situații? Ceea ce învață copiii să facă va fi să se compare mereu cu ceilalți și să depindă de părerea celorlalți. De ce să ne mirăm atunci că o adolescentă nu mai îmbracă o bluză nou-nouță pentru că cineva i-a spus că e urâtă? De ce ne-am mira ca și părinți când copilul nostru a acceptat să se drogheze pentru că prietenii lui i-au cerut asta? Are rost să-l criticați și să-i spuneți: „Tu ești atât de prost încât nu ai putut să le spui NU?” Cine l-a învățat să-i fie frică de a fi respins de ceilalți, de a-i fi frică să decidă singur de teama de a nu fi luat în râs?
Astfel de acțiuni duc, de multe ori, la „handicaparea” copilului, deoarece acesta nu învață să se descurce în diverse situații și, în plus, dezvoltă el însuși teama de a încerca. Părinții temători își învață copiii să se teamă. Copiii învață experimentând. De multe ori, părinții încearcă să-i ferească de neplăceri și le limitează astfel dezvoltarea și dobândirea autonomiei copilului.
Sunt cazuri de părinți care nu permit copiilor de șase/șapte ani să-și ungă felia de pâine pentru a nu se murdări pe mâini și pentru a nu murdări fața de masă. Cum va învăța copilul acela să-și ungă felia de pâine.
Simptomele anxietăţii:
Respiraţie întretăiată, creşterea ritmului respiraţiei, presiune la nivelul pieptului, senzaţie de înec, transpiraţie, mâini reci sau calde, creşterea pulsului, senzaţie de leşin, creşterea presiunii arteriale, pierderea apetitului, ameţeli, disconfort abdominal, stări de greaţă şi vărsături, tremurături, clipitul ochilor, amorţirea picioarelor, insomnie
Situaţii în care s-ar putea să deveniţi anxios:
Situaţii în care e nevoie să socializaţi cu alte persoane ; Vorbitul în public ; Căutarea unui loc de muncă ; Vorbitul cu şeful dumneavoastră ; Intervenţii medicale ; Modficări care pot apărea în viaţa dumneavoastră (divorţ, mutatul în altă localitate, decesul unei persoane dragi, etc) ; Teamă de anumite animale ; Teama de a folosi liftul ; Teama de înălţimi ; Teama de spaţii deschise
Consecinţe ale anxietăţii în creşterea copiilor:
Părinţii anxioşi au tendinţa de a fi hiperprotectori. Încearcă să-şi salveze copii de orice neplăceri şi nu îi lasă să exerimenteze lucruri noi, aceştia neştiind cum să îşi rezolve problemele cu care se confruntă.
Credinţele iraţionale care cauzează anxietatea disfuncţională:
Anxietatea disfuncţională este bazată pe evaluarea situaţiei nedorite ca fiind mai rea de 100%, ca fiind fără soluţie, de nesuportat. Credinţele iraţionale care o declanşează sunt:
Anxioşii cred de cele mai multe ori că dacă se îngrijorează evenimentul de care le e teamă şi nu doresc să nu se întâmple, nu va avea loc. Adevărul este că îngrijorearea nu are niciun efect asupra faptului în sine. Dacă eu mă îngrijorez acasă că soţul meu ar putea avea un accident cu maşina, faptul că mă îngrijorez nu va face ca el să nu aibă un accident. Evitarea accidentului depinde în totalitate de el şi ceilalţi participanţi la trafic.
Metode de transformare a anxietății
Relaxare – vezi metode de relaxare. Învăţaţi metodele de relaxare şi alegeţi-o pe cea care vi se potriveşte cel mai bine. Exersaţi şi învăţaţi să vă relaxaţi singur.
ABC – Automonitorizarea credinţelor iraţionale care conduc la anxietate. Repetaţi-vă şi recunoaşteţi zilnic că dumneavoastră sunteţi responsabili de crearea emoţiilor dumneavoastră de teamă. Urmăriţi care sunt cele mai frecvente situaţii în care vă creaţi emoţiile de anxietate şi identificaţi iar pe urmă modificaţi credinţa iraţională care vă cauzează distresul emoţional. Folosiţi fişele de automonitorizare din acest manual.
Cartonoşe cu răspunsuri raţionale: un alt exerciţiu care ajută mult constă în a identifica situaţiile în care de obicei vă simţiţi anxioşi, scrieţi pe cartonaş gândurile raţionale la care să vă gândiţi în acele momente şi replicile verbale pe care le-aţi putea exprima. Afişaţi la vedere aceste cartonaşe şi citiţi-le de câteva ori pe zi.
Acceptaţi lucrurile pe care nu le puteţi schimba. Nu uitaţi că ceea ce există, există. Dacă ceva iremediabil s-a întâmplat, nu putem schimba acest fapt. De aceea este mai productiv să facem ceea ce stă în puterea noastră pentru a preveni anumite evenimente nedorite şi să acceptăm că uneori indiferent ceea ce facem, unele evenimente neplăcute sau nedorite de noi vor avea totuşi loc. Cu cât acceptăm mai repede realitatea cu atât ne vom putea bucura mai mult de viaţă.
Desensibilizare – confruntaţi-vă cu situaţiile de care vă este teamă. Asumaţi-vă riscuri. De câte ori evitaţi ceva din cauză că vă temeţi, practic deveniţi tot mai anxios în situaţia respectivă. De fiecare dată când faceţi ceva în ciuda fricii, aceasta se diminuează. Confruntaţi-vă cu lucrurile/situaţiile de care vă este teamă în paşi mici, treptaţi. Deşi s-ar putea să vă simţiţi înspăimântaţi la început, treptat cu fiecare pas, veţi observa că teamă începe să se diminueze şi vă veţi simţi mai confortabil. De exemplu pentru cineva căruia îi este frică de paiejeni – cu cât veţi evita mai mult contactul cu aceştia cu atât vă va fi mai frică. Începeţi prin a privi un păianjen mort. Pe urmă atingeţi-l până reuşiţi să-l luaţi în mână. Priviţi pe urmă un paienjen viu, atingeţi-l până veţi reuşi să-l luaţi în mână.
Albert Ellis spune: “Ar fi mult mai simplu dacă am accepta situaţiile neplăcute pe care nu le puteţi schimba. Ceea ce există, există. Dacă include nenorociri şi frustrări, puteţi să priviţi situaţia aceasta ca nefavorabilă. Dar să nu o definiţi ca fiind catastrofală şi groaznică. Atâta timp cât încă trăiţi, sunteţi stâpânii soartei dumneavoastră emoţionale… Situaţiile nefavorabile vă pot bloca şi distruge scopurile. Câteodată, ele pot chiar să vă spulbere speranţele. Dar ele nu vă pot distruge pe deplin. Doar dumneavoastră vă puteţi distruge – dacă credeţi în faptul că ceea ce există trebuie cu necesitate să nu existe sau că, dacă sunteţi împovăraţi de probleme trebuie să vă simţiţi foarte deprimaţi.” (Ghid pentru o viaţă raţională, pg. 172-173).
Continuaţi să practicaţi ABC ul şi celelalte metode prezentate aici. Cu timpul va fi tot mai uşor.
Acesta este un proces. Aveţi răbdare cu dumneavoastră şi luaţi-vă timp să practicaţi ceea ce aţi învsăţat.
Dacă aveţi recăderi, nu renunţaţi. E nevoie de timp pentru a schimba un model de gândire iraţional în unul cât mai raţional posibil.
Cu drag,
Psiholog, psihoterapeut și doctor în științele educației. Cu 15 ani de experiență în neuroștiințe, modificarea comportamentului și reprogramare emoțională.
A susținut peste 320 de cursuri de inteligență emoțională pentru 47.000+ participanți, testând și rafinând cele mai eficiente tehnici pentru dezvoltare personală. Cu atât mai mult, Simona este părinte și dă mai departe din experiența acumulată și în acest rol.
Simona predă ceea ce aplică în viața ei, explicând clar, onest și autentic cum putem remodela creierul și controla emoțiile pentru a deveni cea mai bună versiune a noastră.
Psiholog, psihoterapeut și doctor în științele educației. Cu 15 ani de experiență în neuroștiințe, modificarea comportamentului și reprogramare emoțională.
A susținut peste 320 de cursuri de inteligență emoțională pentru 47.000+ participanți, testând și rafinând cele mai eficiente tehnici pentru dezvoltare personală. Cu atât mai mult, Simona este părinte și dă mai departe din experiența acumulată și în acest rol.
Simona predă ceea ce aplică în viața ei, explicând clar, onest și autentic cum putem remodela creierul și controla emoțiile pentru a deveni cea mai bună versiune a noastră.
Pașaport pentru Succes este singurul program din Europa de Est care predă Inteligența Emoțională în pași concreți, recunoscut internațional.
Ziua 6
După o săptămână în care au învățat, exersat și depășit limite, toate piesele comunicării eficiente se așază la locul lor.
Adolescenții recapitulează ce au descoperit despre ei, despre felul în care se exprimă și despre impactul pe care îl pot avea prin cuvintele lor – de acum înainte.
E momentul în care prind contur siguranța interioară, asumarea propriei voci și bucuria de a fi ascultați exact așa cum sunt.
Copilul tău va participa la:
Pentru părinți:
Aceasta este ziua în care vezi cu ochii tăi rezultatul profund al taberei.
Copilul tău nu doar „a ținut un discurs”, ci și-a clarificat cine este, cum vrea să comunice și cum poate să se exprime cu încredere în fața altora.
Pleacă cu un plan, nu doar cu amintiri.
Pleacă cu un pașaport simbolic, dar cu o voce reală în față.
Pleacă schimbat. Iar tu primești cheia pentru a continua această călătorie alături de el.
Ziua 5
În a cincea zi, adolescenții învață cum să gândească rapid, logic și convingător, chiar și atunci când nu au un discurs pregătit. Exersează improvizația în contexte provocatoare și învață să își formuleze ideile coerent sub presiune. Totodată, lucrează la dezvoltarea gândirii critice – capacitatea de a analiza argumente, de a pune întrebări bune și de a-și susține punctul de vedere într-un mod calm și clar.
Copilul tău va învăța:
Prin exerciții practice, provocări de grup și feedback individual, adolescenții învață să aibă încredere în ceea ce gândește și să transforme spontaneitatea într-un aliat, nu într-o sursă de stres. În loc să se teamă că „nu știe ce să spună”, adolescentul descoperă că are deja resursele necesare – trebuie doar să le acceseze cu calm, logică și încredere.
Pentru părinți:
Este una dintre cele mai transformatoare zile – pentru că nu mai e vorba doar despre ce spune, ci despre cum gândește, cum reacționează și cum se poziționează. Adolescenții capătă mai multă claritate în gândire, dar și o relaxare vizibilă în momentele în care altădată ar fi ezitat sau s-ar fi blocat. Aici se vede diferența dintre a repeta un discurs și a-ți asuma vocea proprie în timp real.
Ziua 4
După ce au învățat cum să își gestioneze emoțiile și să își structureze discursul, adolescenții trec la practică. Își exersează abilitățile de public speaking în contexte apropiate de cele din viața lor – cum ar fi la școală, în grupuri de prieteni sau în fața unui public necunoscut. Accentul este pus pe claritate, prezență și impact.
Copilul tău va exersa:
Astăzi, învață să aibă încredere în ceea ce gândește și să transforme spontaneitatea într-un aliat, nu într-o sursă de stres. În loc să se teamă că „nu știe ce să spună”, adolescentul descoperă că are deja resursele necesare – trebuie doar să le acceseze cu calm, logică și încredere.
Pentru părinți:
Copilul tău începe să pună în practică abilitățile dezvoltate în primele zile. Îl vei vedea cum își exprimă ideile cu mai multă claritate, captează atenția și răspunde cu siguranță în situații diverse. Este un pas esențial spre exprimare autentică și relații mai sănătoase cu cei din jur.
Ziua 3
Această zi este dedicată gestionării emoțiilor în fața publicului și cultivării unei prezențe care inspiră încredere. Adolescenții descoperă că nu trebuie să controleze publicul, ci relația cu el – și că autenticitatea valorează mai mult decât perfecțiunea.
Copilul tău va învăța:
Ziua 3 îl învață pe copilul tău că emoțiile nu sunt dușmani, ci aliați, atunci când știi cum să le gestionezi cu calm și prezență.
Pentru părinți:
Adolescentul tău începe să înțeleagă că nu are nevoie să fie „fără emoții” ca să se facă ascultat. Învață să fie sincer, calm și prezent – chiar și atunci când lucrurile nu merg perfect. Asta îi oferă o bază solidă pentru a vorbi cu mai multă siguranță, atât în școală, cât și în viața de zi cu zi.
Ziua 2
În această zi, adolescenții învață cum să își organizeze un discurs eficient, logic și captivant – de la idee până la livrare. Lucrăm pas cu pas pentru ca fiecare participant să poată construi o prezentare coerentă, indiferent de lungimea ei sau de publicul căruia i se adresează.
Vor exersa:
Această zi îi ajută să-și transforme ideile în mesaje clare, convingătoare și bine livrate – fără să simtă că trebuie să fie „perfecți” pentru a fi ascultați.
Ziua 1
În prima zi, adolescenții încep prin a-și observa și înțelege emoțiile care apar atunci când trebuie să vorbească în fața altora. Descoperă de unde vine frica și învață cum să o abordeze cu mai mult calm și încredere. Ne concentrăm pe exerciții de conștientizare și pe metode concrete de reglare emoțională, care pot fi aplicate înainte și în timpul unei prezentări.
Copilul tău va învăța:
Această zi pune bazele unei relații mai bune cu sinele și cu propriile emoții, pentru ca exprimarea în fața celorlalți să devină mai ușoară și mai autentică.
Ziua 6
În ultima zi, toate abilitățile de leadership exersate în tabără se îmbină într-un întreg coerent. Adolescenții recapitulează ce au descoperit despre sine, despre cum lucrează într-o echipă și despre ce fel de lideri vor să devină – de acum înainte.
Copilul tău va participa la:
Copilul tău nu doar „a participat”, ci a condus, a comunicat, a greșit, a ajustat – și a crescut. Pleacă cu încrederea că poate fi un lider – în stilul lui.
Pentru părinți
Primești cheia pentru a-l susține în continuare. Tabăra i-a oferit o viziune, un plan și experiențe reale care l-au transformat. Iar acum vei știi cum îl poți încuraja să meargă mai departe.
Ziua 5
A cincea zi este despre rafinarea abilităților de lider. După ce au învățat să se observe, să comunice, să coordoneze și să colaboreze, adolescenții intră acum într-un antrenament intensiv. Își testează limitele și pun în practică tot ce au construit în zilele anterioare.
Copilul tău va învăța:
Fiecare adolescent își asumă un rol clar în echipă și contribuie la finalizarea proiectului. Învață să gestioneze stresul și să se adapteze. Liderii apar în momente de incertitudine – iar aici el începe să devină unul.
Pentru părinți:
Când miza crește, apare ocazia de a testa ce a învățat cu adevărat. Copilul tău își confruntă limitele și recunoaște atât punctele forte, cât și zonele unde mai are de crescut.
Ziua 4
În a patra zi, adolescenții experimentează dinamica reală a lucrului în echipă: uneori ești liderul, alteori sprijinul din umbră – și ambele roluri contează.
Copilul tău va învăța:
Ziua e plină de mișcare, testare, provocări și decizii luate pe loc. Adolescenții primesc sarcini care cer cooperare reală. Înțeleg că a conduce nu înseamnă mereu să fii în față, ci să știi să asculți, să te retragi și să sprijini.
Pentru Părinți
Liderii nu sunt tot timpul cei mai vizibili. Azi, copilul tău descoperă puterea din colaborare, din sprijin și din adaptabilitate emoțională – calități esențiale pentru leadership.
Ziua 3
În a treia zi, trecem de la introspecție la acțiune. Adolescentul învață să coordoneze și să-și asume rolul în echipă prin exerciții concrete de organizare și planificare.
Copilul tău va învăța:
Această zi este despre asumare. Se confruntă cu provocări reale și învață că leadershipul nu înseamnă să conducă de sus, ci să inspire prin exemplu și colaborare.
Pentru părinți:
Copilul tău începe să iasă din rolul de observator și să intre în cel de organizator.
Își exersează abilitățile de coordonare, planificare și asumare a responsabilității într-un cadru clar și susținător.
Ziua 2
În a doua zi, lucrăm cu două instrumente esențiale: stăpânirea emoțiilor și exprimarea clară. Prin exerciții concrete, adolescentul învață să vorbească din autenticitate, nu din dorința de a impresiona.
Copilul tău va învăța:
Vorbitul în public nu se învață din teorie, ci din exercițiu. Azi adolescentul își reglează emoțiile și își descoperă vocea. Învăță că puterea unui lider nu stă în cât de tare vorbește, ci în câtă claritate și autenticitate transmite.
Ziua 1
În prima zi, punem bazele unui leadership autentic: relația cu propria persoană. Adolescentul începe să se observe, să se înțeleagă și să-și contureze stilul personal de a conduce, pornind de la întrebări sincere despre cine este și ce îl motivează.
Copilul tău va învăța:
Această zi este despre descoperire și curaj. Îl sprijinim să-și vadă emoțiile și reacțiile cu alți ochi și să le transforme într-un punct de plecare pentru un leadership autentic. Aici se plantează rădăcinile unui lider care inspiră prin cine este el cu adevărat.
Ziua 6
În ultima zi, tot ce au descoperit despre bani, responsabilitate și alegeri începe să se lege într-o imagine clară. Adolescenții își recapitulază parcursul, își conștientizează progresul și își construiesc propriul plan financiar de viitor – realist, personal și asumat.
Copilul tău va participa la:
Pentru părinți:
Aceasta este ziua în care vezi ce înseamnă, cu adevărat, educația financiară aplicată. Adolescentul pleacă cu un plan, o direcție și obiceiuri noi. Iar tu primești cheia ca să-l sprijini mai departe.
Ziua 5
Adolescenții învață că banii pot lucra pentru ei. Discutăm despre economisire vs. investiții, riscuri și obiective financiare – totul explicat clar, cu aplicații adaptate vârstei lor.
Copilul tău va învăța:
Nu ne jucăm de-a „bursa”, dar încep să înțeleagă cum se construiește o relație pe termen lung cu banii – una în care banii devin un instrument, nu un scop în sine.
Pentru părinți:
Adolescentul își formează o gândire strategică și înțelege că libertatea financiară nu e un vis îndepărtat, ci o direcție clară ce începe cu pași simpli și decizii asumate.
Ziua 4
Astăzi, adolescenții trec la rolul de creator de valoare. Învață cum se face un buget real, ce presupune o mini-afacere și cum pot folosi strategia și asumarea în deciziile lor financiare.
Copilul tău va învăța:
Aceasta este ziua în care începe să vadă lumea cu ochii unui adult care înțelege mecanismele din spatele unei afaceri – și cum poate crea valoare, nu doar să o consume.
Pentru părinți:
Adolescentul vine acasă cu o idee de business sau cu un plan de buget gândit de el. Începe să întrebe cât costă lucrurile din jur sau cum sunt organizate cheltuielile în familie.
Nu mai privește banii ca pe ceva abstract – acum îi înțelege ca parte din viața de zi cu zi.
Ziua 3
Ziua trei este despre alegeri conștiente. Adolescenții își observă impulsurile, emoțiile și obiceiurile de cheltuire. Nu primesc interdicții, ci instrumente prin care pot lua decizii mai înțelepte.
Copilul tău va învăța:
Cheia acestei zile este să nu se mai lase conduși de impuls – ci să aleagă conștient, cu gândul la ce contează pe termen lung.
Pentru părinți:
Este o zi care schimbă modul în care adolescentul cere, compară și ia decizii. În loc de reacții impulsive, apar întrebări, calcule și mai multă autonomie.
Ziua 2
Adolescenții învață că banii vin din implicare, creativitate și asumare. Explorează cele 4 surse reale de venit și testează idei de câștig chiar în tabără – transformând gândirea de la „mi se cuvine” la „contribui”.
Copilul tău va învăța:
Aici nu vorbim doar despre bani, îi folosim. Prin exerciții practice, adolescenții învață să contribuie, să decidă, să câștige și să-și asume consecințele alegerilor. Încep să-și vadă valoarea prin ceea ce oferă.
Ziua 1
În prima zi, adolescenții încep să se uite conștient la relația lor cu banii: ce au învățat, ce cred și cum gândesc despre finanțe. Prin activități interactive, descoperă propriile tipare și învață cum să le transforme.
Copilul tău va învăța:
Această zi pune bazele unei relații mai sănătoase cu banii, unde adolescentul începe să înțeleagă că banii nu sunt doar resurse, ci și reflexii ale propriilor convingeri. E primul pas spre claritate financiară.
Ziua 6
Toate piesele învățate se așază în această zi. Adolescenții recapitulează, integrează și își asumă un mod nou de a se raporta la sine și la ceilalți – cu claritate, curaj și respect.
Copilul tău va participa la:
Adolescenții reflectă la ce au trăit, își pun în ordine descoperirile și pleacă mai clari în legătură cu cine sunt și cum vor să se simtă în relațiile lor. Se simt mai conectați și mai încrezători.
Pentru părinți:
Vezi cu ochii tăi cât de mult a crescut. Nu doar a participat – a învățat, s-a transformat și pleacă mai sigur pe el, mai conștient de ce are nevoie și cum își poate construi relații în care să se simtă văzut, respectat și liber.
Ziua 5
În ziua aceasta discutăm despre consimțământ și cum se simte siguranța într-o relație – de la granițele fizice la cele emoționale. Adolescenții exersează cum să se protejeze fără să se închidă și cum să-și respecte instinctele.
Copilul tău va învăța:
Ne uităm la situații reale și exersăm cum se cere consimțământul și cum se oferă, cum se poate refuza cu claritate și cum ne ascultăm instinctul când ceva nu se simte bine. Adolescenții învață că protejarea propriei siguranțe nu înseamnă izolare, ci asumare și respect față de sine.
Pentru părinți:
Adolescentul învață că are dreptul să se simtă în siguranță, că limitele lui sunt valide și nu trebuie justificate. Înțelege că respectul nu vine din frică sau compromis, ci din autenticitate și încredere reciprocă.
Ziua 4
În această zi, explorăm relațiile apropiate în care emoțiile sunt intense – romantice, de prietenie sau de familie. Ne concentrăm pe ce înseamnă o conexiune bazată pe siguranță și încredere, nu pe teamă sau dependență.
Copilul tău va învăța:
Pentru părinți:
Copilul învață să distingă între iubirea autentică și relațiile care îi consumă energia sau stima de sine. Primește instrumente pentru a-și păstra vocea și identitatea chiar și atunci când e implicat emoțional.
Ziua 3
Azi lucrăm cu unul dintre cele mai prețioase instrumente în relații: comunicarea. Adolescenții învață cum să-și exprime ideile și părerile cu sinceritate, dar și cu respect, chiar și atunci când e greu sau incomod.
Copilul tău va învăța:
Comunicarea nu e doar despre „a vorbi”, ci despre a te conecta.
Iar azi învățăm că o relație sănătoasă are nevoie de sinceritate, nu de presupuneri.
Pentru părinți:
Mulți adolescenți nu știu cum să vorbească despre ce simt – nu pentru că nu vor, ci pentru că nu au avut cadrul în care să învețe. Azi învață că sinceritatea nu înseamnă respingere, ci apropiere. Încep să exprime ce îi doare sau ce îi bucură, fără să se teamă că vor fi judecați sau excluși.
Ziua 2
În a doua zi, lucrăm cu încrederea și curajul de a pune limite. Adolescenții descoperă că au dreptul să spună ce simt și să aleagă relații care îi susțin, fără frică sau vinovăție.
Copilul tău va învăța:
Ziua aceasta nu e despre reguli, ci despre siguranță interioară.
Prin exerciții concrete, adolescentul tău învață că poate fi deschis fără a se lăsa invadat. Activează capacitatea de a alege conștient ce lasă în viața lui, și la ce spune nu.
Ziua 1
Eu în relații
Relațiile încep cu mine
În prima zi, adolescentul își descoperă tiparele relaționale și învață să-și observe reacțiile. Cu ajutorul exercițiilor practice, face pași spre o relație mai clară și mai blândă cu sine..
Copilul tău va învăța:
Această zi este despre recunoaștere și înțelegere.
Adolescentul învață să se vadă cu claritate, să-și asculte nevoile și să nu se mai piardă în ceilalți. Aici se plantează semințele unor relații autentice.
Nivelul 4
Direcție în viață, valori, moștenire personală
Pentru adolescenți care se pregătesc pentru viața adultă
✔ Viziune personală
✔ Vocație & Carieră
✔ Independență
👉 Programe
Nivelul 3
Inițiativă, influență, gândire critică
Pentru adolescenți pregătiți să devină lideri, să inspire și să construiască proiecte de viitor cu viziune și curaj – Programe avansate,.
✔ Mindset de lider
✔ Proiecte de echipă
✔ Gândire antreprenorială
👉 Programe
Nivelul 2
Comunicare, relații, orientare, autonomie
Pentru adolescenți care vor să se exprime mai clar sau își caută locul – Programe de aprofundare în arii esențiale ale vieții, care îi ajută pe adolescenți să facă față examenelor, să-și descopere vocația, să comunice clar, să construiască relații sănătoase și să înțeleagă banii.
✔ Abilități de relaționare
✔ Abilitatile prezentului si viitorului
✔ Stil emoțional și social
👉 Programe
Nivelul 1
Fundamente
Conștientizare de sine, emoții, siguranță interioară
Pentru adolescenți retrași, anxioși sau nesiguri – Abilitățile esențiale ale inteligenței emoționale*, de bază, dar cu cel mai mare impact în viața de zi cu zi: conștientizare de sine, încredere, reglare emoțională și putere interioară.
✔ Încredere în sine
✔ Emoții de bază
✔ Vindecare interioară
👉 Programe
Ultima zi e un ritual de închidere și celebrare. Toate piesele de puzzle din această tabără se așază la locul lor. Fiecare copil își construiește propriul plan de dezvoltare, își adună uneltele în bagajul interior și își ia viza simbolică pentru drumul său spre o versiune mai încrezătoare, mai echilibrată și mai curajoasă a sa.
Copilul tău va participa la:
Pentru părinți:
Aceasta este ziua în care vezi cu ochii tăi rezultatul profund al taberei.
Copilul tău nu doar „a participat”, ci și-a clarificat cine este, ce are nevoie și cum își poate construi viața cu mai multă încredere.
Pleacă cu un plan, nu doar cu amintiri.
Pleacă cu un pașaport simbolic, dar cu un drum real în față.
Pleacă schimbat. Iar tu primești cheia pentru a continua această călătorie alături de el.
Ziua 5 e despre cum ne organizăm energia și timpul, ca să putem construi încrederea pas cu pas, chiar și atunci când nu avem chef sau totul pare greu. Învățăm cum să facem ordine în haosul de sarcini, emoții și distrageri. Aici începe perseverența adevărată.
Copilul tău va învăța:
Pentru părinți:
Această zi este despre construcția caracterului. Nu vorbim doar de „planificare”, ci de autodisciplină blândă și perseverență conștientă.
Copilul tău învață să nu se mai lase condus de stări trecătoare.
Își organizează timpul cu sens, nu la întâmplare.
Și mai ales: începe să aibă direcție – știe ce vrea și cum ajunge acolo, pas cu pas.
Ziua în care vorbim despre rănile care dor cel mai tare: respingerea, umilința, excluderea, jignirile. Dar nu doar vorbim – vindecăm și reconstruim. Copilul tău învață că nu e definit de ce i s-a întâmplat și că are puterea de a-și recăpăta demnitatea și vocea.
Copilul tău va învăța:
Pentru părinți:
Această zi e despre vindecare și împuternicire. Copilul tău va ști că nu este vina lui dacă cineva îl rănește – și că poate face ceva concret, chiar și în cele mai grele situații.
Învață autoprotecție emoțională și mentală, nu reactivitate sau izolare.
Învață solidaritate și empatie, nu rușine și tăcere.
Și cel mai important: începe să se vadă pe sine cu ochi blânzi și curajoși.
În a treia zi, învățăm arta relațiilor sănătoase. Ne uităm cu sinceritate la prieteniile actuale, învățăm cum funcționează relațiile și ce putem face pentru a ne simți văzuți, respectați și apreciați.
Copilul tău va învăța:
Pentru părinți:
Această zi este un dar uriaș pentru viața socială și emoțională a copilului tău.
În loc să sufere în tăcere din cauza relațiilor dureroase sau să intre în anturaje greșite, va avea busola interioară pentru a alege ce e sănătos și potrivit pentru el.
Învață să construiască relații bazate pe respect reciproc.
Învață că nu e nevoie să se piardă pe sine pentru a fi acceptat.
Învață cum să-și exprime emoțiile și dorințele fără rușine sau frică.
În a doua zi, lucrăm cu cele mai intense emoții: frica, furia, rușinea, vinovăția. Într-un mod blând, copilul tău va învăța că emoțiile nu sunt dușmani, ci mesageri. Iar când știe ce să facă cu ele, poate alege cum reacționează – nu mai explodează, nu mai fuge, nu mai paralizează.
Copilul tău va învăța:
În această zi, copilul tău învață să nu mai fie prizonierul emoțiilor lui.
Devine mai stăpân pe sine, mai calm în conflicte, mai deschis la comunicare.
Schimbă automatismele care îi aduceau suferință.
În loc de reacții impulsive, învață să răspundă cu claritate și curaj.
Ziua 1
În prima zi, punem bazele unei încrederi reale, sănătoase și stabile. Nu lucrăm cu aparențe sau sfaturi generale, ci cu instrumente clare și științifice care ajută adolescentul să-și înțeleagă mintea, emoțiile și comportamentele.
Copilul tău va învăța:
Această zi este despre resetarea fundației interioare. Copilul tău nu va învăța doar „să fie mai încrezător”, ci va înțelege de unde pornește lipsa de încredere și va avea uneltele necesare pentru a o construi, pas cu pas.
Se activează Smart Brain-ul, partea rațională, calmă și curajoasă a creierului.
Se plantează semințele unei identități puternice, conștiente și asumate.